Tablice i szyldy reklamowe
Pozwolenie czy zgłoszenie
Zanim umieścimy na własnym domu, działce albo ogrodzeniu reklamę zachęcającą do skorzystania z prowadzonych przez nas usług lub nabycia oferowanych produktów, sprawdźmy, czy nie wymaga to jakichś formalności budowlanych. Dotyczące ich przepisy w praktyce okazują się skomplikowane.
Mimo że przepisy dotyczące formalności, jakich należy dopełnić przed usytuowaniem reklamy, nie zmieniają się od lat, to sądy administracyjne zmieniły w ostatnich latach linię orzeczniczą.
Według starszych wyroków (wydawanych mniej więcej do 2009 r.) dla tego rodzaju inwestycji nie było wymagane uzyskanie pozwolenia na budowę. Zakładano, że nośniki reklamowe generalnie mogą być sytuowane na podstawie zgłoszenia. Zgodnie z ówczesnym orzecznictwem nie miało znaczenia, czy nośnik jest trwale związany z gruntem ani czy jest instalowany na obiekcie budowlanym, czy też stanowi urządzenie wolno stojące. Obecnie w orzeczeniach sądów wyraźnie zwraca się uwagę na różnicę między sytuowaniem reklam na podstawie zgłoszenia, pozwolenia na budowę albo bez żadnych formalności.
Ogólną zasadą jest, że roboty budowlane można rozpocząć jedynie na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowę (art. 28 ust. 1 Prawa budowlanego), ale wśród zwolnień z tej reguły (wymienionych ...
W artykule znajdziesz:
- definicje różnych rodzajów obiektów przeznaczonych do prezentowania treści reklamowych, takich jak tablice, urządzenia i szyldy
- wskazanie, jakie formalności budowlane są wymagane dla różnych obiektów i urządzeń reklamowych
- kilka orzeczeń sądowych i pismo GUNB dotyczące omawianych kwestii
Będziesz korzystać z całego miesiecznik.murator.pl, w tym archiwum, dodatków i wydań specjalnych