„Jeśli chcesz być bogaty, zbuduj najpierw drogi” - mówią Chińczycy. Dobra rada. Niestety, w naszych warunkach trudna do wykonania.
Rozwinięta infrastruktura drogowa ma ogromne znaczenie dla rozwoju państw, społeczeństw i społeczności lokalnych. W wielu krajach procesy urbanizacyjne zaczynają się od budowy infrastruktury technicznej. Tereny przeznaczone pod zabudowę są najpierw wyposażane w niezbędne sieci doprowadzające wodę, energię elektryczną i gaz oraz przewody kanalizacyjne i teletechniczne, buduje się tam drogi, a dopiero potem realizowana jest zabudowa.
U nas często jest odwrotnie. Najpierw powstają domy, czasem w polu, przy drogach gruntowych, a potem ich mieszkańcy przez całe dziesięciolecia grzęzną w błocie, żeby dojechać do swoich posesji. Zdarza się tak nawet w przypadku budynków wielorodzinnych w miastach. Jak to możliwe i czy jest to zgodne z prawem?
W artykule znajdziesz:
- dlaczego teren inwestycji budowlanej musi mieć dostęp do drogi publicznej
- czym grozi brak drogi pożarowej
- czy są przepisy, które zobowiązują gminę do budowy drogi
- jak złożyć petycję w sprawie budowy drogi
- kiedy stosuje się specustawę drogową
- jakie możliwości daje budżet obywatelski
Będziesz korzystać z całego miesiecznik.murator.pl, w tym archiwum, dodatków i wydań specjalnych