Inwestor konsumentem
Z Jarosławem Królem, wiceprezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, rozmawia Andrzej T. Papliński.
Jakie niedozwolone praktyki firm budowlanych zakwestionował w ostatnim czasie UOKiK?
Podstawowym problemem było stosowanie we wzorcach umów postanowień wpisanych do rejestru klauzul niedozwolonych. Najczęściej miały na celu pozbawienie konsumenta należnego mu prawa do odstąpienia od umowy, kiedy zmianie ulegną jej istotne warunki – cena, powierzchnia czy plan wnętrza. Zakwestionowano na przykład praktykę dewelopera polegającą na zastrzeganiu w umowie, że w razie zerwania kontraktu z winy konsumenta przedsiębiorca może potrącić karę umowną w wysokości do 8% kwot zaliczek wpłaconych przez nabywcę, nie mniej niż 5400 zł. To niekorzystne dla konsumenta postanowienie, bo spółka mogła dowolnie decydować o wysokości kary umownej. Postanowienia dotyczące kary umownej powinny w równym stopniu dotyczyć przedsiębiorcy i konsumenta. Ponadto wysokość kary powinna być precyzyjnie określona i nie może być nadmiernie wygórowana (zdaniem Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów karę umowną w wysokości 5% należy ...
W artykule znajdziesz:
- wywiad z Jarosławem Królem, wiceprezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na temat niedozwolonych praktyk firm budowlanych, łamania praw konsumenta przez banki oferujące kredyty, kupowaniu materiałów budowlanych przez internet
- odpowiedź na pytanie, jak powinien postąpić inwestor oszukany przez sprzedawcę lub wykonawcę
Będziesz korzystać z całego miesiecznik.murator.pl, w tym archiwum, dodatków i wydań specjalnych