Odbiór od dewelopera

Marzena Kaleta
Marzena Kaleta
Zuzanna Podwysocka
Zuzanna Podwysocka

Z odbiorem technicznym mieszkania lub domu wiąże się dużo stresu. Obawiamy się, że przegapimy istotne usterki. Podejrzewamy, że deweloper będzie unikał odpowiedzialności za konieczne poprawki. Jak to wygląda w praktyce? Co należy sprawdzić?

Wychwycenie wad na etapie odbioru i poprawienie ich na koszt dewelopera to oszczędność pieniędzy oraz czasu. Odbiór techniczny najczęściej wiąże się z wpłaceniem ostatniej raty. Zazwyczaj też od momentu ostatecznego podpisania protokołu odbioru inwestor musi ponosić opłaty eksploatacyjne. Jak najszybsze usunięcie usterek i przyjęcie protokołu odbioru wiąże się z korzyściami materialnymi dla dewelopera. Dlatego wówczas procedura reklamacyjna najczęściej działa szybko. Deweloper jest zobowiązany w ciągu 14 dni od odbioru wydać oświadczenie, czy uznaje wskazane usterki. Te, które uzna, musi naprawić w ciągu 30 dni.Oczywiście nie znaczy to, że jeśli jakaś usterka zostanie zauważona po odbiorze technicznym, nie będzie usunięta. Deweloper ponosi odpowiedzialność z tytułu rękojmi. Na sprzęty będące wyposażeniem domu (na przykład kocioł c.o. lub drzwi) udzielana jest najczęściej roczna gwarancja. Niestety zdarza się, że wady zauważone już po odbiorze są usuwane opieszale. Albo nie są w ogóle uznawane.

Do protokołu odbioru oprócz uwag dotyczących wymiarów, wykonania lub wyposażenia mieszkania można też wpisać zastrzeżenia dotyczące porządku i stanu czystości w przekazywanej nieruchomości. Jeżeli na przykład okładzina na balkonie, deski kompozytowe lub gres są pobrudzone resztkami tynku, można wymagać ich wyczyszczenia. Żądajmy też usunięcia resztek silikonu wokół uszczelnień balustrady lub okien i innych zabrudzeń.

Odbiór od dewelopera

Mieszkanie odbieramy zazwyczaj z tynkami oraz podkładami podłogowymi. Nie wszystkie elementy da się w tym stanie skontrolować. Mamy prawo żądać wglądu w dokumentację projektową, która dostarczy nam dodatkowych informacji. Deweloper powinien przygotować mieszkanie do odbioru. Musi być posprzątane. Łatwiej wtedy ocenić jakość prac

fot. Mariusz Bykowski

W artykule znajdziesz:

  • praktyczne porady sformułowane przez doświadczonego inżyniera budowlanego dotyczące tego, czego możesz wymagać od dewelopera.
  • informacje, jak się przygotować do odbioru mieszkania i które elementy należy sprawdzić
  • wyjaśnienie, ile czasu ma deweloper na usunięcie wad i usterek
zamkniety
Aby przeczytać cały artykuł, kup dostęp do Muratora ONLINE

Będziesz korzystać z całego Murator.pl, w tym archiwum, dodatków i wydań specjalnych

Wydanie: Murator 3/2015 Tekst magister inżynier Marzena Kaleta, Zuzanna Podwysocka
warto przeczytać
tematy z okładki
Na jasnym i ciepłym poddaszu
Laureatami konkursu „Czyste powietrze z Muratorem” w kategorii „Poddasze” zostali właściciele domu w Popławach. Relacjonujemy przebieg prac związanych z realizacją...
ADAPTACJA PODDASZA
Domy solarne
Czy dom może być ogrzewany wyłącznie energią słoneczną? Czy można zrezygnować z energii pochodzącej z paliw kopalnych bądź z energii...
OGRZEWANIE DOMU