Brama garażowa
Jeśli szukacie najlepszej bramy do garażu znajdującego się w bryle domu, wybierzcie ją spośród automatycznych bram segmentowych. Pokazujemy, jak wyglądają, jak działają i jakie mają wyposażenie.
Dlaczego brama segmentowa
1. Wygodnie się otwiera
Otwierająca się brama nie wychyla się na podjazd. Nie potrzeba zatem wolnej przestrzeni na wjeździe do garażu.
2. Można wybrać wariant jej ocieplenia
Bramy są produkowane w kilku wariantach grubości ocieplenia (lub bez). Łatwo więc dobrać odpowiednią, zależnie od stopnia ocieplenia garażu.
3. Jest wyposażona w napęd
Wszyscy producenci oferują bramy z napędem. To optymalne rozwiązanie, bo jest dobrze dobrany do parametrów bramy i objęty gwarancją.
4. Nadaje się do każdego otworu
Bramę segmentową można wstawić w otworze o dowolnym kształcie (na przykład łukowym), ponieważ montuje się ją wewnątrz garażu. Wtedy jednak musi być znacznie wyższa niż światło otworu potrzebnego do przejazdu samochodu.
Wśród czterech rodzajów bram do garażu najlepsze są te zbudowane z połączonych przegubowo stalowych segmentów. Są mocne i trwałe. Łatwo się otwierają i nie zabierają dużo miejsca ani wewnątrz garażu, ani przed wjazdem do niego.
Brama garażowa bardzo często znajduje się na frontowej elewacji domu, więc musi być dopasowana do zewnętrznego wykończenia budynku. Producenci oferują wiele wzorów i sposobów wykończenia paneli bramy segmentowej.
Brama garażowa stanowi znaczny fragment ściany zewnętrznej – co najmniej 5 m2 (popularne wymiary to 2,5 x 2 m) tej przegrody. Jeśli garaż jest ogrzewany, brama także powinna być ocieplona. Stopień ocieplenia powinien odpowiadać poziomowi termoizolacyjności domu. Bramę z ociepleniem warto zastosować także wtedy, gdy garaż (nawet nieogrzewany) przylega do części mieszkalnej.
Jednym z argumentów za bramą z ociepleniem nawet w nieogrzewanym garażu jest to, że panele z wypełnieniem z pianki są mocniejsze i sztywniejsze. Taka brama będzie mniej podatna na odkształcenia pod wpływem obciążeń, a więc trwalsza. Grubsza brama lepiej również izoluje akustycznie.
Brama segmentowa boczna
Ponieważ konstrukcja bram segmentowych ma bardzo wiele zalet, ale nie zawsze w garażu są dogodne warunki do jej montażu, producenci oferują takie bramy w wersji bocznej. Żeby korzystać z takiej bramy, potrzebne jest miejsce na bocznej ścianie w garażu, a nie na suficie. Otwiera się ona na bok, przesuwając się po szynie zainstalowanej w posadzce. Zaletą tego rozwiązania jest to, że bramę można otworzyć tylko trochę, tak żeby powstał otwór umożliwiający wejście do garażu czy wprowadzenie do niego roweru. Taka brama może więc pełnić także funkcję drzwi.
Miejsce montażu
Bramy segmentowe montuje się po wewnętrznej stronie otworu wjazdowego do garażu. Wokół otworu mocuje się prowadnice, w których porusza się skrzydło. Żeby móc zainstalować ten rodzaj bramy, potrzeba co najmniej 10 cm przestrzeni nad otworem wjazdowym oraz po 10 cm po bokach otworu.
Sposób otwierania
To właśnie ta cecha, dzięki której bramy segmentowe zdobyły taką popularność. Bramy segmentowe nie potrzebują wolnej przestrzeni przed garażem. Mogą być montowane nawet w garażach, do których wjazd jest w linii ogrodzenia. Otwierają się w linii prostej do góry. Segmenty unoszonego skrzydła są podciągane na linkach, przesuwają się na rolkach i chowają pod sufitem garażu. Dlatego żeby móc zamontować taką bramę, na suficie nie można prowadzić żadnych instalacji ani go zabudowywać w strefie około 3 m od wjazdu (wysokość skrzydła + 1 m).
Ciężar bramy utrzymują sprężyny – skrętne lub naciągowe. Sprężyny skrętne są mocniejsze, trwalsze i bezpieczniejsze. Dlatego są stosowane w dużych i ciężkich bramach, na przykład podwójnych. Mocuje się je poziomo nad otworem, ale gdy nie ma tam dostępnej przestrzeni, to z tyłu przy napędzie. Sprężyny naciągowe często są instalowane w lekkich bramach pojedynczych. Umieszcza się je w prowadnicach pionowych po bokach bramy.
Często dla bezpieczeństwa – żeby brama nie opadła w razie pęknięcia sprężyny – montuje się po dwie w każdej prowadnicy.
Wyposażenie mechanizmu bramy segmentowej
Budowa
Bramy segmentowe są zbudowane z poprzecznych paneli o wysokości około 50 cm. W typowej bramie do domu jednorodzinnego są cztery panele. Jeśli jest wyższa, na przykład w garażu na samochód dostawczy, może mieć pięć, a nawet sześć paneli. Są one zrobione z ocynkowanej blachy stalowej pokrytej powłoką ochronną i/lub dekoracyjną. W bramie ocieplonej przestrzeń wewnątrz paneli jest wypełniona pianką poliuretanową.
Segmenty mają grubość od 20 do 67 mm. Najpopularniejsze są bramy o grubości 40-42 mm, bo przez wiele lat taki był standard. Wraz ze wzrostem izolacyjności ścian zewnętrznych producenci zaczęli oferować coraz grubsze i cieplejsze bramy segmentowe. Na przykład brama podwójna o rozmiarach 5 x 2,5 m przy grubości 40 mm może mieć współczynnik przenikania ciepła U = 1,12 W/(m2∙K), a przy grubości 67 mm – U = 1 W/(m2∙K).
W odniesieniu do bram pojedynczych wartość ta może być wyższa, czyli nieco gorsza, bo mniejsza brama ma mniej materiału termoizolacyjnego. Ale mimo to bramy garażowe mogą mieć o wiele lepsze parametry termoizolacyjne, niż wynika to z wymagań określonych w obowiązujących Warunkach technicznych, czyli U ≤ 1,5 W/(m2∙K).
Szczelne połączenia
Żeby brama była ciepła, powinna być jak najszczelniejsza. Szczeliny między segmentami połączonymi stalowymi zawiasami są więc wypełniane gąbką lub uszczelkami wargowymi z gumy. Żeby uszczelnić bramę segmentową i poprawić jej parametry termoizolacyjne, producenci wprowadzają na stykach paneli wyprofilowania typu wpust/wypust. Panele wsuwają się głęboko jeden w drugi, co poprawia szczelność (i sztywność) płaszcza bramy. Niektórzy dodatkowo dla uszczelnienia styku paneli stosują nakładki izolujące.
Ważne są również uszczelnienia zamontowane po obwodzie i na dole bramy. Mogą tam być zainstalowane uszczelki listkowe lub wargowe. Niekiedy są to dodatkowe ramki z uszczelkami instalowane po obwodzie bramy.
Izolacja cieplna w bramie segmentowej
Tylko z napędem
Brama otwierana automatycznie to niezbędne wyposażenie każdego nowo budowanego domu jednorodzinnego. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest także skorelowanie napędu bramy garażowej z napędem bramy wjazdowej, żeby można je było otwierać jednym pilotem.
Nie warto kupować osobno bramy i osobno napędu w innej firmie (albo u producenta tylko napędów), bo będzie to droższe, a i nie zawsze warunki gwarancji będą optymalne (pewne funkcje mogą być niedostępne ze względu na różne pochodzenie składników zestawu brama-napęd). Jeśli producent dobiera napęd do swojej bramy, całość jest objęta odpowiednią rękojmią lub gwarancją.
Siłowniki do lekkich bram pojedynczych mają zwykle moc 600-800 N, a do ciężkich i podwójnych – 1000 N. Na obudowie siłownika znajduje się lampka, która włącza się wraz z jego uruchomieniem i oświetla wnętrze garażu. W czasie wjazdu lub wyjazdu nie trzeba więc korzystać z dodatkowego oświetlenia. Napęd stanowi samoistny zamek do bramy. I to elektroniczny zamek dobrej klasy, który ma bardzo dużą liczbę kombinacji kodu otwierającego. W napędach stosuje się kod dynamicznie zmienny, czyli każde naciśnięcie pilota generuje nową sekwencję cyfr. Wykorzystuje się też technologie stosowane w bankowości internetowej do zabezpieczania transakcji. Do obsługiwania bramy używa się zdalnych pilotów. Najlepiej wybrać urządzenie wielokanałowe, bo będzie można nim obsługiwać także bramę wjazdową, rolety, a nawet drzwi wejściowe. Pilot może być prostym pudełeczkiem z kilkoma przyciskami. Może mieć też bardzo nowoczesną, wręcz designerską formę.
Brama zamykana automatycznie powinna być wyposażona w mechanizm otwierania ręcznego na wypadek braku prądu. Pod sufitem na listwie jezdnej wisi linka wysprzęglająca. Po jej pociągnięciu bramę można otworzyć ręcznie. Jeśli do garażu nie ma innego wejścia, mechanizm ten powinien być połączony z klamką zewnętrzną, która pozwoli otworzyć bramę.
Podstawowym wyposażeniem każdego napędu jest blokada antywyważeniowa. Zamkniętej bramy nie można podważyć. Im silniej ktoś podważa bramę, tym bardziej kieł lub koło zębate się blokuje. W bramach jest także hamulec bezpieczeństwa z czujnikiem przeciążeniowym, który zatrzyma skrzydło w razie natrafienia na opór, czyli na przykład gdyby w chwili opuszczania dotknęło przedmiotu pozostawionego we wjeździe.
Kolejnym ważnym mechanizmem jest zabezpieczenie przed nagłym opadnięciem skrzydła. W momencie urwania się sprężyny lub linki następuje blokada skrzydła. Do sterowania bramą garażową można wykorzystać nowoczesne systemy sterowania, dzięki czemu będzie ona stanowić element domu inteligentnego.
Krzysztof Horała, prezes zarządu Hörmann Polska
Szczelna brama a wentylacja garażu
Budujemy coraz cieplejsze domy, coraz lepiej izolowane są też przylegające do nich garaże. Wyposażamy je w grube bramy, które skutecznie zapobiegają ucieczce ciepła. Gruba i szczelna brama może być jednak przyczyną wzrostu wilgotności powietrza. Wilgoć z kolei może powodować powstawanie pleśni i korodowanie auta, szczególnie zimą, kiedy wwieziony na nim do garażu śnieg zaczyna topnieć. Aby temu zapobiec, proponujemy zainstalowanie innowacyjnego systemu automatycznej wentylacji garażu.
Wietrzenie w takim garażu odbywa się przy zamkniętej bramie, poprzez uchylenie jedynie jej najwyższego segmentu. Umożliwiają to umieszczone na nim składane obejmy rolek. Najniższy segment pozostaje na posadzce. To ważne, bowiem dzięki temu do garażu nie przedostają się śmieci, liście czy mniejsze zwierzęta.
Automatyczne uchylanie bramy przy określonej wilgotności powietrza w garażu jest możliwe dzięki specjalnemu wewnętrznemu czujnikowi klimatycznemu, który reguluje prawidłową wentylację. Można też dodatkowo zastosować czujnik zewnętrzny do monitorowania poziomu wilgotności powietrza poza garażem. Gdy wilgotność na zewnątrz będzie większa niż ta w garażu, górny segment nie uchyli się.
Wykończenie bram
Białe
Mają przystępną cenę. Największą popularnością cieszą się bramy z powłoką o strukturze naśladującej słoje drewna
Marcin Szostek, menedżer produktu Technologie Inteligentne w firmie Wiśniowski
Brama do domu inteligentnego
W dzisiejszych czasach większość osób żyje w biegu i brakuje im czasu na zajmowanie się sprawami przyziemnymi. Szukają inteligentnych rozwiązań, które ułatwią im funkcjonowanie – pozwolą na przykład zdalnie zarządzać bramami i drzwiami znajdującymi się na terenie posesji. Odpowiedzią na to jest inteligentne sterowanie smartCONNECTED, które pozwala włączyć furtkę, bramę garażową i drzwi w świat inteligentnych technologii. SmartCONNECTED to możliwość sterowania bramami i drzwiami z każdego miejsca na świecie. Rodzice mogą wpuścić dziecko do domu, nie ruszając się z biura lub sprawdzić na swoim smartfonie czy brama wjazdowa jest zamknięta. Co więcej, dzięki funkcji geolokalizacji system otworzy bramę na chwilę przed naszym dojazdem do posesji. Technologie inteligentne są obecne w każdej dziedzinie życia. Dzięki nim klasyczne produkty zyskują nową definicję, proponując użytkownikom inne funkcjonalności i zapewniając nową przydatność w określonych sytuacjach.
Wykończenie
Bramy segmentowe są dostępne w bardzo różnorodnych wykończeniach, więc łatwo dopasować je do domu w każdym stylu i kolorystyce. Wielu producentów stolarki otworowej ma w swojej ofercie tak samo wykończone bramy garażowe i drzwi wejściowe, czasem także okna i rolety zewnętrzne, a nawet ogrodzenia. Wykorzystanie takiego kompletu wprowadza szlachetny ład na elewacjach.
Blacha stalowa jest profilowana za pomocą przetłoczeń. Mogą być one poziome o różnej szerokości. Panele mogą mieć jedno przetłoczenie w połowie wysokości (wygląda to tak, jakby w bramie było osiem paneli, a nie cztery) albo kilka w odstępie 10-12 cm (brama wtedy wygląda jak rolowana). Na segmentach może być widoczna także mikrofala, czyli wiele wąskich, gęsto wykonanych przetłoczeń. Do domów o tradycyjnej architekturze pasują bramy z przetłoczeniami kasetonowymi. Znajdziemy też bramy o przetłoczeniach asymetrycznych lub eliptycznych.
Blacha w bramach garażowych może mieć różną strukturę, na przykład woodgrain naśladującą układ słojów drewna albo silkline – gładką, albo sandgrain – dającą pod palcami wrażenie piasku. Blacha jest powlekana warstwą ochronną farby proszkowej i lakierowana. Każdy producent ma podstawową paletę popularnych kolorów. Takie bramy można szybciej (i zwykle taniej) kupić. Najtańsze są bramy białe. Na zamówienie można wykonać bramę w dowolnym kolorze z palety RAL. Na rynku są też bramy okleinowane o wykończeniu drewnopodobnym.
W skrzydle bramy mogą być zainstalowane okrągłe lub prostokątne przeszklenia, które pozwalają na dopływ światła do garażu. Są to elementy przezierne lub nieprzezierne z akrylu. Mogą być one dwupowłokowe z przegrodą termiczną, dzięki czemu są ciepłe. Jeśli zależy nam na bezpieczeństwie domu, można zastosować elementy szklane z szyb klejonych.
Do ozdobnego wykończenia bramy można też wykorzystać aplikacje ze stali nierdzewnej satynowanej. Mają one kształt płaski w postaci linii, kwadratu, prostokąta, rombu lub koła.