Prace przygotowawcze
Obejmują organizację przestrzeni roboczej na ziemi, a na dachu montaż poszycia odpowiedniego dla danego typu blachy.
Materiały pokryciowe powinny być przywożone samochodem z otwartą platformą ułatwiającą załadunek i rozładunek. Nie mogą wystawać poza obrys samochodu, bo mogłyby ulec uszkodzeniu. Dekarz musi w pierwszej kolejności sprawdzić, czy zamówienie jest kompletne, czy dostarczono wszystkie potrzebne elementy i czy zgadzają się z listem przewozowym. Następnie powinien dokonać wstępnych oględzin materiału, a ewentualne zauważone wady materiałowe lub uszkodzenia powstałe podczas transportu od razu zgłosić dostawcy. Ważne, aby uwzględnić specyfikę każdego materiału. Przykładowo w przypadku blachy stalowej powlekanej niedopuszczalne będą zarysowania, odbarwienia czy odpryski. Panele zatrzaskowe z przetłoczeniami nie mogą mieć pofałdowanej powierzchni. Z kolei cynkowo-tytanowa blacha z taśmy, zwłaszcza gołowalcowana, może być pofałdowana, bo jest to naturalne następstwo procesu profilowania i obróbki podczas montażu.

Podczas rozładunku, a później transportu blachy na dach trzeba korzystać ze specjalistycznego sprzętu albo zapewnić odpowiednią liczbę osób do przenoszenia arkuszy, żeby się nie zdeformowały. Nie wolno przesuwać ich jeden po drugim ani ciągnąć po ziemi. Nie należy też usuwać folii ochronnej, bo zabezpiecza ona blachę przed zabrudzeniem podczas montażu
fot. RHEINZINK
Będziesz korzystać z całego miesiecznik.murator.pl, w tym archiwum, dodatków i wydań specjalnych