Rękojmia za wady domu
kupionego od dewelopera
Już nie przez trzy, ale przez pięć lat deweloper ponosi odpowiedzialność za wady sprzedanej nieruchomości. To bardzo dobra zmiana, bo wady budynku mogą się nie ujawnić od razu, tylko dopiero na skutek jego osiadania albo długotrwałych opadów bądź mrozów. Jak dochodzić naprawy usterek? Co zrobić, jeśli nie da się ich usunąć?
Przepisy zmienionego na przełomie 2014 i 2015 r. Kodeksu cywilnego wzmocniły pozycję konsumentów, a klientom deweloperów zagwarantowały szerszy niż wcześniej zakres uprawnień w zakresie rękojmi za wady nieruchomości.
Sprzedawca (deweloper) ma obowiązek wydać nam nieruchomość o odpowiedniej jakości i właściwościach. W ramach rękojmi ponosi on odpowiedzialność za jej wady – zarówno fizyczne, jak i prawne (w ramkach poniżej wyjaśnienie obu pojęć). W poprzednio obowiązujących przepisach była mowa o „wadach budynku”, natomiast w znowelizowanej ustawie używa się zamiast tego sformułowania „wady nieruchomości”. Wynika z tego, że w ramach rękojmi sprzedawca odpowiada również za wady gruntu, na przykład skażenie ziemi uniemożliwiające założenie i utrzymanie ogrodu.
W artykule znajdziesz:
- wyjaśnienie, które umowy z deweloperem podlegają dłuższej (pięcioletniej) rękojmi, a które krótszej (trzyletniej)
- listę uprawnień przysługujących nabywcy wadliwego mieszkania/domu - od naprawy do rozwiązania umowy
- instrukcję, jakie działania powinien podjąć nabywca, żeby skutecznie złożyć reklamację
- wskazanie, kto może żądać naprawy wad dotyczących części wspólnych budynku
Będziesz korzystać z całego miesiecznik.murator.pl, w tym archiwum, dodatków i wydań specjalnych