Murator Architektura Na początku był prostokąt

Na początku był prostokąt

Anna Okołowska
Anna Okołowska NAPISZ DO AUTORA

Ten dom przekonuje, że pustka i światło są dla architektury równie ważne jak mury czy stal. Po prostu ona żyje wtedy, kiedy oddycha.

Spotkanie inwestorów z architektem nie było łatwe. – Pamiętam, jak na kartce papieru pojawił się zarys projektu domu – prostokąt! Najpierw myślałam, że to żart. Przecież nasz dom miał być oryginalny, protestowałam – wspomina gospodyni. – Potem zrozumiałam, że to nie był żart, ale uproszczenie. Tak jak w życiu – prawda okazała się bardziej złożona.

Przewrotność

Plan wydłużonego prostokąta idealnie wpisywał się w kształt działki z długim, ponad 40-metrowym bokiem usytuowanym od strony ulicy. Był jednak tylko architektonicznym punktem wyjścia. Podczas projektowania z bryły domu zostały wycięte podcienie i taras. Architekt tak ją rzeźbił, że w efekcie rzut parteru stał się osiemnastobokiem. Pewną inspiracją był jeden z projektów Franka Gehrego – dom na rzucie prostokąta, z którego trzy czwarte stanowi część mieszkalna, a jedna czwarta to otwarte podwórko wydzielone murem. Dom zaprojektowany przez słynnego dekonstrukcjonistę przekrywa jednospadowy dach w postaci fali, a ten na obrzeżach Puszczy Kampinoskiej – dwuspadowy, dobrze znany z pejzażu Mazowsza. Jednak w obu projektach pustka wpisana w plan domu stała się tak ważna jak sama jego bryła. Takie ukształtowanie przestrzeni ma znaczenie estetyczne, ale też wyodrębnia funkcje. Najlepiej widać to na przykładzie wciętego w bryłę tarasu oddzielającego strefę dzienną od tej, w której są sypialnie.

Na początku był prostokąt

Wprawdzie elewacje z piaskowca trudno uznać za charakterystyczne dla Mazowsza, ale naturalne piękno i surowa forma kamienia współgrają z pejzażem obrzeży puszczy

fot. Piotr Mastalerz

W artykule znajdziesz:

  • zdjęcia bryły i wnętrz
  • plany domu
  • sposób na zatarcie podziału domowej przestrzeni (i życia rodzinnego) na dwie kondygnację
  • inspirujący kolaż materiałów wykończeniowych niezestawianych w tradycyjnie rozumianej architekturze
  • informacje o modularnej konstrukcji budynku
zamkniety
Aby przeczytać cały artykuł, kup dostęp do Muratora ONLINE

Będziesz korzystać z całego miesiecznik.murator.pl, w tym archiwum, dodatków i wydań specjalnych

CZYTAJ od 4,99 zł Zaloguj się
  • Wypróbuj darmowy numer miesięcznika - 5/2018
  • KONTAKT
  • POMOC
  • FAQ
  • WARUNKI SPRZEDAŻY
  • REGULAMIN
Wydanie: Murator 4/2014 Tekst Anna Okołowska
Projekt architekt Dariusz Jan Bodzioch, PBPA Projekt
Zaloguj się lub zarejestruj, aby skomentować artykuł