Reklamacja towaru
Nowe przepisy konsumenckie cz. 2
Gdy kupiony produkt okaże się wadliwy, w pewnych sytuacjach będzie można od razu domagać się zwrotu pieniędzy, a nie najpierw naprawy lub wymiany na nowy egzemplarz. Będzie też znacznie więcej czasu na wykrycie i żądanie usunięcia usterek w nowo wybudowanym mieszkaniu lub domu. Wszelkie wady najlepiej będzie zgłaszać w ciągu roku od nabycia rzeczy.
Przepisy nowej ustawy o prawach konsumenta ujednolicą zakres odpowiedzialności sprzedającego wobec kupującego za wady rzeczy sprzedanej (w tym materiały budowlane i elementy wyposażenia domu). Obecnie funkcjonują dwa oddzielne systemy dochodzenia roszczeń od sprzedawcy:
- dla kupujących, którzy są konsumentami (czyli osób prywatnych, które kupują coś od przedsiębiorcy albo zamawiają u niego wykonanie usługi), jest to niezgodność towaru z umową uregulowana w ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej;
- dla kupujących, którzy są przedsiębiorcami (a transakcja ma związek z ich działalnością gospodarczą lub zawodową), i w transakcjach między osobami prywatnymi jest to rękojmia za wady uregulowana w Kodeksie cywilnym.
Nowa ustawa scala je w jedno, zmieniając treść niektórych przepisów Kodeksu cywilnego i dodając do niego nowe regulacje oraz uchylając ustawę o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
Od 25 grudnia 2014 r. sprzedawcy będą względem kupujących odpowiadać za wady fizyczne ...
W artykule znajdziesz:
- wyjaśnienie, na czym może polegać wada towaru
- procedurę składania reklamacji i omówienie praw przysługujących kupującemu
- terminy, których nie wolno przekroczyć, żeby nie stracić prawa do uznania reklamacji.
Dowiesz się też, czy usługodawca, któremu zlecono wykonanie jakichś robót w domu lub zabudowy meblowej, odpowiada za wady wykorzystanych do tego materiałów.
Będziesz korzystać z całego miesiecznik.murator.pl, w tym archiwum, dodatków i wydań specjalnych